مروری بر عملکرد ۸۲ ناجا در وقایع کوی دانشگاه
سرخسی ها
سیاسی اجتماعی مذهبی. فرهنگی

مروری بر عملکرد ۸۲ ناجا در وقایع کوی دانشگاه

در : ۲۹ اردیبهشت. ۱۳۹۲ | دسته خبری : سیاسی | یک نظر

انعکاس : کوی دانشگاه ،نخستین جرقه – عصر روز سه شنبه ۲۰ خرداد ماه :

شورای صنفی خوابگاه کوی دانشگاه در اطلاعیه ای از دانشجویان خوابگاه های کوی دانشگاه تهران خواست دعوت کرده بود در اعتراض به سخنان وزیر علوم در باره خصوصی سازی دانشگاهها و گرفتن شهریه از دانشجویان که چند روز قبل از آن گفته بود عنوان می کردند ، با تجمع در داخل کوی دست به اعتراضی آرام می زنند ، دانشجویان از گرفتن غذا خوداری می کنند ، اندک اندک بر تعداد آنان افزوده می شود ، ساعت نه شب این تجمع اعتراض آمیز از کوی خارج و به خیابان کارگر شمالی کشیده می شود ، آنان با شعار های  ” آزادی ، حمایت اینک نیاز دانشجو است “  وزیر علوم را خطاب قرار می دادند ، این آغاز یک تنش اجتماعی با محوریت موضوعات صنفی بود که پای از دانشگاه بیرون می گذاشت ودر یک پروسه سریع  تبدیل به یک اعتراض سیاسی – اجتماعی با محوریتی غیر از آنچه شروع شده بود شد .

  1. هرچند به نظر میرسد که وقایع سال ۸۲ در ادامه سالروز وقایق سال ۷۸ بود ه است ولی موضوع اصلی از سخنان و دستور وزیر  علوم وقت درباره خصوصی سازی دانشگاهها و گرفتن شهریه از دانشجویان شروع شده و با سایر موضوعات سیاسی و امنیتی پیوند خود در یک پروسه زمانی کوتاه به موجی سراسری در برخی شهر های بزرگ منجمله مشهد ، اصفهان ، شیراز ، شهرضا ، کرمانشاه و ….. تبدیل شد .
  2. در این سال رییس جمهور آمریکا ، بوش پسر در دو مرحله  با موضع گیری مستقیم راجع به موضوع جنبش دانشجویی و اعلام حمایت از آن ،  مراسم سالگرد را وارد فاز جدیدی در داخل ایران کرد و توجه و حساسیت  مراکز امنیتی داخلی را بشدت نسبت به این موضوع افزایش داده  و همچنین به نیروی های خودسر  بهانه خوبی داد تا مداخلات غیر قانونی خود را توجیه کنند .
  3. دومین اتفاق این سال فراگیر شدن مراسم و انجام آن در شهرهای بزرگ کشور بود . این پدیده صرفا در سال ۸۲ به این صورت شکل گرفت  ، بعضا در شهر هایی همچون شاهین شهر اصفهان نارامی ها دامنه وسیع تری یافته و مراکز شهر نیز کشانده شد .
  4. نیروی انتظامی با یک پدیده اجتماعی ولی سراسری روبرو شده که از یک طرف با دانشجویانی سرو کار داشت که به دنبال مطالبات صنفی خود بودند که بعضا از این مفر مطالبات سیاسی و اجتماعی خود را هم پیگیری می کردند ، دسته دوم افراد ماجراجو و با هویت مجهول که از طریق شبکه های تحریک کننده ماهواره ای و یا با اطلاع یافتن از حادثه بطرق مختلف بسرعت به محل حادثه شتافته و به درون محافل دانشجویی نفوذ می کردند ، دسته سوم گروهی از نیرو های خودسر اجتماعی بودند که بدون هماهنگی و وظیفه قانونی و بر اساس تراوشات ذهنی خود به محل حادثه آمده و حتی بدون توجه به هشدار های پلیس ونیروی انتظامی به مقابله با تجمع کنندگان می پرداختن ،
  5. محور های اساسی موضوع وقایع ۸۲ از چند منظر قابل  تحلیل است ، الف –  نیروی انتظامی با تغییر رویکرد از امنیت پلیس محور به امنیت جامعه محور بزرگترین دستاورد خود را که تعامل در حل مشکلات و معضلات اجتماعی بود را بدست آورد ، در فضای عدم اطمینانی که بین پلیس و دانشجو وجود داشت  ، پلیس با این تغییر رویکرد سه دسته اقدام بعمل آورد که هر سه در نوع خود  در تاریخ  نیروهای امنیتی و انتظامی  بی بدیل بود ، در اولین مرحله با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه به حمایت جدی در دادن مجوز به تشکل های دانشجویی برای برگزارری تجمع  در داخل دانشگا ه حمایت کرد  ( جلسه معروف که با حضور وزیر کشور ، وزیر علوم ، وزیر اطلاعات ، رییس دانشگاه ، .. ..  )
  6. در دومین مرحله ، با تغییر نوع برخورد نیروهای پلیس با تجمعات دانشجویی ، مذاکره و تحمل حتی تا سرحد دادن مجروح هایی بیش تراز معترضین ، باب گفتگو با معترضین را گشوده  و با مذاکره و مفاهمه به تجمعات پایان داده ، در این مرحله نقش سردار طلایی و سردار قالیباف  و حضور میدانی ایشان در ناآرامی ها بسیار موثر و مفید بوده است هم در کنترل عملکرد نیروی های پلیس هم در عوض کردن فضای  غالب بر اوضاع .
  7. سومین مرحله که از سخت ترین مراحل هم بود ، کنترل و بازداشت نیروهای لباس شخصی یا خودسر بود که برای اولین بار نیروی انتظامی از آنها شکایت و نسبت به دستگیری آنها اقدام نمود ، این فضا که نیرو های لیاس شخصی غیر قابل کنترل  اند و از سوی نهادهایی از نظام حمایت می شوند در متشنج کردن و ناامن جلو دادن فضای عموی آنموقع  خیلی موثر بود ، نیروی انتظامی با درایت و فعالیت های پیچیده اطلاعاتی ، قضایی  توانست پرونده نیروی های لباس شخصی را که یک روز به نیروهای مخفی ناجا ، یک روز نیروی های ویژه نهاد های نظامی  ، یک روز نیرو های ویژه نهاد های امنینی نامیده می شدند ،  پایان دهد  ، این نیرو ها در بر  هم زدن تجمعات قانونی آن روز ها  ، برخورد با مقامات و شخصیت های دولتی و ……  فعال بودند و کلا فضای عموی از فعالیت های آنها بشدت رنج می برد ، فلذا یکی از  دستاورد های دکتر قالیباف در آن دوران برچیدن بساط نیرو های لباس شخصی  یا گروه فشار بود ،
  8. نکته بعدی اینکه در وقایع ۸۲ علی رغم ۲۰ روز تداوم نا آرامی ها در تهران و شهرستان ها مدیریت نیروی انتظامی توانست این موضوع را بدون حتی یک کشته مدیریت کتد .
  9. بررسی عملکرد دولت وقت : دولت وقت علی رغم اشراف به فضای دانشجویی و نزدیکی زمان سالگرد وقایق کوی هیج درایتی مبنی بر مدیریت  اعلام خبر و تصمیمات تنش آفرین در فضای عمومی را بعمل نیاورد
  10.   علی رغم شناخت فضای عمومی دانشجویی و اشراف  به فضای آن سالها در راستای کاهش تنش بوجود آمد از راههای قانونی  اقدام موثر و مفیدی بعمل نیاورده و صرفا با متهم کرد  سایرین در دخالت امور به فضای رسانه ای حاکم دامن می زد ،
  11. در شرایط سخت تصمیم گیری صرفا به دادن مجوز حضور نیرو های نظامی و دستور تیر  داحل دانشگاه ها بسنده کرده .
  12. شبهات امروز ما در جامعه دانشجویی و روشنفکری ، الف -  ایشان در زمانی گفته است که شورای امنیت ملی علی رغم مخالفت من حکم تیر داد ، در زمانی اتفاقا گفته است که حکم تیر گرفتم ، این تناقض گفتاری ، فرصت طلبی ایشان را می رساند ، (این همان نکته ای است که بی بی سی فارسی در بخش فایل صوتی دکتر قصد ایجادش را داشته و اتفاقا تاحدودی موفق هم شده است )    ب -  ایشان با نقل خاطره سال ۷۸ و موتور ۱۰۰۰ شخصیتی خشن و سرکوب گر به خود گرفته است ، و از همه مهم تر آنکه همه این موارد از جانب خودشان و در زمان نزدیک انتخابات گفته شده است .  ج – ایشان خودشان را منتقد دولت  کنونی عنوان کرده  و از ۸۴ این موضوع را پی گیری کرده است ، پس اینکه گفته من به احمدی نژاد در ۸۸ رای داده ام یعنی چه ؟ این هم تناقض گفتاری دیگر ، د- نقد عملکرد دولت هاشمی بدون ارائه اداله روشنفکر پسند ،
  13. الف –نکته اول اینکه ایشان بعنوان فرمانده نیروی انتظامی عضو شورای امنیت ملی نبوده است که در خواست حق تیر کرده باشد یا نه ، ولی آنچه مسلم است حق تیر صادر شده و لی اجرا نشده است ، نکته اینجاست که ایشان در تمام وقایع سال ۸۲ و قبل و بعد از آن نوع نگاه و برخوردش با جریانات ناجا علمی و با نگاه رویکر اجتماعی بوده است و موفقیت کنترل و مدیرت این موضوع هم از این نگاه ناشی می شود   ، ب –  موضوع بعدی اینست که ایشان اصرار بر این نکته دارد که نوع نگاه ما حتی در دولت اصلاحات هم از خود دولت اجتماعی تر و دموکراتیک تر بوده است و آنهم دفاع از درخواست دفتر تحکیم وحدت برای برگزاری تجمع در داخل دانشگاه علی رغم مخالفت وزیر علوم و کشور وقت  می باشد. ؛ ج – اما نکته بعدی از احتمال اینکه رای به کاندیدای پیروز داده باشد ولی فرصت انتقاد و نقد آنهم محفوظ است ، یعنی اینکه صرف طرفداری یا  دشمنی با کسی ملاکی برای حمایت یا انتقاد محض نمی باشد . در مجموع پایگاه رای طبقه متوسطی و روشنفکری ما به بازسازی این موضع که کاندید ما موضع اعتدالی و حق گرایانه دارد بشدت نیاز دارد.
  14. یک از  مصاحبه هایی که به برخی از مباحث چالشی به خوبی پرداخته شده است ؛ مصاحبه با وی در ویژه نامه  نوروزی سال ۸۸ روزنامه اعتماد ملی است ، البته اصل مصاحبه در سایت پارسینه موجود می باشد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





یک شنبه 29 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 16:16 :: نويسنده : ذوالفقاری

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان سرخسی های هوادار قالیباف و آدرس sarakhsghalibaf.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 172
بازدید کل : 55626
تعداد مطالب : 383
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1